fbpx

מיצוב ובידול המותג | אסטרטגיה שיווקית למיצוב ובידול העסק

מיתוג עסקי הוא הצעד הראשון לעבר ההצלחה שלכם, ובכדי להופך מעסק רגיל למותג מצליח יש מכלול תהליכים שצריך לבנות בצורה מקבילה.

מיצוב ובידול המותג כחלק מאסטרטגיית מיתוג עסקי

“מאחורי כל מותג מצליח יש סיפור מחקר מעניין” (אוגילבי)
מיצוב ובידול המותג הם חלק מאסטרטגיית מיתוג עסקי אשר נשענות על פילוח השוק וחקירתו. לאחר שמבצעים מחקר שוק להגדרת קהל היעד ואפיינו, ולאחר שמנתחים את התחרות ומגדירים את המתחרים העיקריים של העסק, מגיע השלב להגדיר את מיצוב המותג כך ששוק המטרה יכיר בתדמית הייחודית שלו, כלומר לבחור לו תדמית שאותה נרצה לצרוב בתודעת הלקוחות. ובנוסף למיצוב, העסק חייב לבדל את עצמו ואת שירותיו ממתחריו, רק כך הוא יבלוט מעל כולם ויוביל גם במכירות וגם בתפיסה אצל הלקוחות.

מיצוב

בשלב הראשון של אסטרטגיית המיתוג הגדרנו את הלקוחות שלנו, זיהינו מי הם הצרכנים שאנחנו מעוניינים בהם, וברצוננו לתקשר איתם. בשלב הזה אנחנו נמצב ונבדל את העסק בהישענות על ניתוח קהל המטרה שלנו.
 
באסטרטגיית המיצוב נזהה את הצרכים השונים של הקבוצות השונות בשוק שניתחנו, נסמן את הצרכים האלה ונמצב את ההצעה שלנו כך ששוק המטרה יהיה מודע להצעה ולתדמית שלנו, כלומר המיצוב הוא הדימוי של המוצר או השירות שאנחנו מציעים (מוצר, חברה, אישיות, שירות, ועוד…), שנצרב בתודעת הלקוחות הפוטנציאליים. קחו את IKEA כדוגמה למיצוב, IKEA ממצבת את עצמה כחברה המוכרת ריהוט לבית ולמשרד במחיר שהצרכנים יכולים להרשות לעצמם לקנות ולהרכיב את המוצרים בעצמם. האסטרטגיה של IKEA הוא למכור מוצרים במחיר סביר ללקוחות המטרה שלה שהם לקוחות צעירים מאזורים עירוניים. בתודעת הציבור כאשר הם שומעים על IKEA, הם חושבים על מוצרים בהרכבה עצמית, במחיר זול יחסית למתחרים.
 
המיצוב והמיתוג הם תהליכים נפרדים, אבל מושפעים זה מזה, וכדי להפוך את העסק שלכם למותג, אנחנו יוצרים לו הגדרות זיהוי ביחס למתחרים ובתודעת לקוחות המטרה וזו מהות המיצוב.

בידול

שום חברה אינה יכולה להצליח אם מוצריה ושירותיה דומים למתחרים שלה, חברות חייבות להיות שונות כדי למשוך אליהם לקוחות. אם שתי חברות מתחרות ומשווקות אותו מוצר ללא בידול אז התחרות היחידה שהם יכולות לבצע הוא הורדת מחירים, וכך הם מורידות מחירים עד לרמה שלא תשתלם להם יותר. מנגד, אם החברה מצליחה לבדל את המוצר שלה מהמתחרים היא הופכת את המחיר לקשיח ומציעה את המוצר כמשהו ייחודי שאין לשום מתחרה.
 
נסו לחשב על APPLE איך היא מבדלת את המוצרים שלה מהמתחרים, מבחינת נתוני חומרה אין ספק שהתחרות בשוק צמודה, רוב הסמארטפונים יציעו לכם כמעט את אותה חומרה, ללא בידול משמעותי חברת APPLE הייתה טובעת בשוק הטכנולוגיה והמחירים שלה היו צונחים פלאות. אבל APPLE מצליחה לבדל את מוצריה בכך שהיא צרבה בתודעת הציבור את המושג “מערכת סגורה”, היא פונה לקהל היעד עם בידול משמעותי שמאפשר לה להציג את מוצריה כמוצרים הכי מוגנים בשוק, וזה לא משנה אם הדבר נכון או לא, אף אחד לא בודק, הצרכנים בטוחים שהדבר נכון כי זה נטמע חזק אצל כולנו, ובכך חברת APPLE הופכת את מחירי מוצריה קשיחים ולא מושפעים מהתחרות בשוק, ואת המחירים היא קובעת ללא תלוי בשום חברה אחרת.
 
אפשר לבדל כל מוצר או כל ישות שתרצו, על ידי ניתוח המאפיינים שלו והממדים השונים שלו, לדוגמה, ניתן לבדל צורת מוצר, תכונותיו, הביצועים שלו, עמידות, אמינות, זמני אספקה, תחזוקה, אבטחת מידע, ועדו אינספור פרמטרים. אחרי קביעת הבידול ניתן להשתמש בו כדי להציג מוצר שונה מהמתחרים ללקוחות שלנו.

0